Blog Nkosi

Resume (En)

Dr. Deivison Mendes Faustino

EDUCATION

  • Bachelor of Social Science – sociology 2001-2005 (Faculty of Philosophy and Literature University Center Fundação Santo André  – CUFSA – Santo André)

EXPERIENCE

Federal University of São Paulo Since 2016

University of São Paulo  – Graduate Program in Clinical Psychology – Institute of Psychology   2020-2021

  • Occupation: Invited Professor  

Federal University of São Carlos  2012-2015    

  • Occupation: Substitute Professor  

Faculty of São Bernardo  2009 – 2013

  • Occupation: Effective Professor  of General History of Africa and Education for ethnic-racial relations

Santo André City Hall (São Paulo – Br)

  • Occupation: 
    • Coordinator of STD prevention projects (Center for the Prevention of STD-AIDS? Municipal AIDS Program of the Municipality of Santo André)

Educational Action – NGO

  • Occupation: 
    • Teacher (trainer) and consultant in the project “A cor da Cultura” (2010)
    • Community Articulator in the Project “CENAFOCO – National Center for Community Training”: Low-income youth. (2000-2002)

Education and Health Center (NGO) 2001-2004                                                                                                        

  • Occupation: 
    • Teacher (trainer): Worked on STD / AIDS prevention projects in specific populations

Movement for the Defense of the Rights of the Favelado (NGO)   2000

  • Occupation: 
    • Teacher (trainer): Art-educator (taught rap to young people in socially vulnerable situations)

PUBLICATIONS IN AN INDEXED ACADEMICA JOURNAL

PUBLISHED BOOKS

PREFACE / POSTFACE

  • FAUSTINO. D.  Sobre o racismo (About racism). [PREFÁCIO] BARROS, D. Racismo, 2021
  • FAUSTINO, D. Prefácio à Edição Brasileira (Preface to the Brazilian Edition: Toward the African revolution ),  [PREFÁCIO] FANON, Frantz. Por uma revolução africana: textos políticos. Rio de Janeiro, 2021
  • FAUSTINO, D. A fala e colonialismo (Speech and colonialism). [PREFÁCIO] Epistemologias e metodologias negras, descoloniais e antirracistas. Porto Alegre, 2020
  • FAUSTINO, D. Posfácio à Edição brasileira (Afterword to the Brazilian Edition Black skin, white masks). [POSFÁCIO] FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo, 2020.
  • FAUSTINO, D. A educação como dança de capoeira (Education as a capoeira dance). [PREFÁCIO] ROSA, A. Pedagoginga, autonomia e mocambagem,. Rio de Janeiro, 2019. 
  • FAUSTINO, D. Masculinidades negras (Black masculinities). [PREFÁCIO] Diálogos Contemporâneos sobre Homens Negros e masculinidades. São Paulo, 2019
  • FAUSTINO, D. Sobre a violência e a subjetividade (On violence and subjectivity.). [PREFÁCIO] Violência e sociedade: o racismo como estruturante da sociedade e da subjetividade do povo brasileiro. São Paulo, 2018.
  • FAUSTINO, D. Racismo e Eugenia (Racism and Eugenia), [PREFÁCIO] GÓES, W.L.; Racismo eugenia no pensamento conservador brasileiro: a proposta de povo em Renato Khel. São Paulo, 2018

CHAPTERS OF PUBLISHED BOOKS

  • FAUSTINO, D.M.. (2020) Frantz Fanon e a saúde mental brasileira diante do racismo (Frantz Fanon and Brazilian mental health in the face of racism). In: Patrícia Carlos Magno; Rachel Gouveia Passos. (Org.). Direitos Humanos, Saúde Mental e Racismo: Diálogos a partir do pensamento de Frantz Fanon. 1ed.Rio de Janeiro: Defensoria Pública do Estado do Rio de Janeiro, 2020, v. 1, p. 34-48. Avalilable from:   http://cejur.rj.def.br/uploads/arquivos/f69bf38dcc31430e90ae368657f66a6f.pdf
  • FAUSTINO, D. M.. (2019) Reflexões indigestas sobre a cor da morte: as dimensões de classe e raça da violência contemporânea. (Indigestible reflections on the color of death: the dimensions of class and race of contemporary violence.) In: Marisa Feffermann; Suzana Kalckmann; Deivison Faustino; Dennis de Oliveira; Raiani Cheregatto. (Org.). Interfaces do Genocídio no Brasil: raça, gênero e classe (temas em saúde coletiva 25). 1ed.São Paulo: Instituto de Saúde, 2019, v. 1, p. 141-157.  Avalilable from:    https://deivisonnkosi.com.br/wp-content/uploads/2019/11/ilovepdf_merged.pdf
  • FAUSTINO, D. M.; KAWAKAMI, E. A. (2019). Gestão escolar para a equidade racial no ensino médio: desafios para uma educação com as juventudes (School management for racial equity in high school: challenges for education with youth). Equidade racial: reflexões acerca da gestão gestão escolar no ensino médio. 1ed.São Paulo: Intermeio: casa de artes e livros, 2019, v. , p. 81-93. 
  • FAUSTINO, D. M.. “Vem jogar mais eu”: os saberes e os sabores da capoeira na escola (“Come play more me”: the knowledge and flavors of capoeira at school). In: Márcio Folha. (Org.). Histórias de Tio Alípio e Kauê: O Beabá do Berimbau. 2ed.São Paulo: Ciclo Contínuo, 2018, v. , p. 149-152. 
  • FAUSTINO, D. M.. Frantz Fanon a negritude e o ativismo negro brasileiro do final da década de 1950 (Frantz Fanon the blackness and black Brazilian activism of the late 1950s). In: Mariana Chaguri; Mário Medeiros. (Org.). Rumos do Sul: Periferia e pensamento social. 1ed.São Paulo: Alameda, 2018, v. 1, p. 259-272. 
  • FAUSTINO, D. M.. Memórias de um MC: relatos de uma caminhada a partir do hip hop militante (Memories of a rapper: reports of a walk from militant hip hop.). In: BERTELLI, Giordano B.; FELTRAN, Gabriel. (Org.). Vozes à margem: periferias, estética e política. 1ed.São Carlos: EdUFSCar, 2017, v. , p. 233-258. Avalilable from:   https://deivisonnkosi.com.br/artigos/educacao/memorias-de-um-mc-relatos-de-uma-caminhada-a-partir-do-hip-hop-militante/
  • FAUSTINO, D. M.; OLIVEIRA, L.M. . A formação continuada para educação das relações  étnico-raciais: um relato de experiência (Continued training for the education of ethnic-racial relations: an experience report). In: José Carlos Gomes da Silva; Melvina Araújo. (Org.). Cultura afro-brasileira: temas fundamentais em ensino, pesquisa e extensão. 1ed.São Paulo: Alameda, 2017, v. 1, p. 61-83. Avalilable from:    https://deivisonnkosi.com.br/wp-content/uploads/2019/05/Cultura_afro-brasileira_temas_fundamenta.pdf
  • FAUSTINO, D. M.. Frantz Fanon, a branquitude e a racialização: aportes introdutórios a uma agenda de pesquisas (Frantz Fanon, whiteness and racialization: introductory contributions to a research agenda). In: Tânia M. P. Müller; Lourenço Cardoso. (Org.). Branquitude: Estudos sobre a Identidade Branca no Brasil. 1ed.Curitiba: Appris, 2017, v. 1, p. 210-241
  • FAUSTINO, D. M.. A dignidade esfolada no asfalto: “nós” (os “cidadãos de bem”) e “eles” (os “outros”) na agenda de violência militarizada. (Dignity skinned on the asphalt: “we” (the “good citizens”) and “them” (the “others”) on the agenda of militarized violence ) Desmilitarização da polícia e da política: uma resposta que virá das ruas. 1ed.Uberlândia: Pueblo, 2015, v. 1, p. 72-104. 
    FAUSTINO, D. M.; MONTEIRO, C. R. . O projeto Aprender Saúde – Humanização e Equidade em Saúde e o fortalecimento do controle social das políticas de saúde (The Aprender Saúde project – Humanization and Equity in Health and the strengthening of social control of health policies). In: Celso Ricardo Monteiro; Paula Oliveira e Sousa; Luís Eduardo Batista. (Org.). Religiões Afro-Brasileiras, Políticas de Saúde e a Resposta à Epidemia de AIDS. 1ed.São Paulo: Centro de Referência e Treinamento DST/Aids-SP, 2014, v. 1, p. 139-149. 
  • FAUSTINO, D. M.. O pênis sem o falo: algumas reflexões sobre homens negros, masculinidades e racismo (The penis without the phallus: some reflections on black men, masculinities and racism.). In: Eva Alterman Blay. (Org.). Feminismos e masculinidades: novos caminhos para enfrentar a violência contra a mulher. 1ed.São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014, v. 1, p. 75-104. Avalilable from:    http://www.kilombagem.net.br/wp-content/uploads/2015/07/O-PÊNIS-SEM-O-FALO-DEIVISON-NKOSI.pdf
  • FAUSTINO, D. M.. Equidade racial nas políticas em saúde (Racial equity in health policies.). In: Luiz Eduardo Batista; Jurema Werneck; Fernanda Lopes. (Org.). Equidade racial nas políticas em saúde. 1ed.Petrópolis: DP et Alii Editora Ltda, 2012, v. 3, p. 98-120. Avalilable from:    http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/saude_populacao_negra.pdf

SCIENCE AND TECHNOLOGY POPULARIZATION


[1] En. = Published in English, Pt. = Published in Portuguese and Sp. = Spanish